منچستر کنار دریا - Manchester by the Sea

سال تولید: 2016

نویسنده و کارگردان: کنت لونرگان

بازیگران: کیسی افلک، میشل ویلیامز، کایل چندلر و لوکاس هجز

جوایز: گلدن گلاب بهترین بازیگر مرد نقش درام، اسکار بهترین بازیگر نقش مرد، اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین بازیگر از دید مردم، بهترین فیلمنامه از دید مردم، بهترین بازیگر جوان از دید مردم


اگر انتظار یک فیلم عاشقانه یا هیجان انگیز را دارید باید بگویم که اصلا سمت این فیلم نروید! منچستر کنار دریا از آن دسته درام‌های سرگرم کننده که در سرتاسر فیلم هیجان را حس کنید نیست. منچستر کنار دریا یک درام بشدت غمناک در عین حال بامزه است که در روایت داستانش فوق العاده عمل می‌کند. 

خلاصه داستان: داستان فیلم درباره مرد جوانی به نام لی چندلر (کیسی افلک) است که پس از مرگ برادر بزرگترش جوئی (کایل چندلر) مجبور می شود تا حضانت پسر برادرش را برعهده بگیرد و می بایست به این منظور به شهر زادگاه خود بازگردد. چندلر که خیلی راغب به بازگشت نیست، در هنگام ورود به شهر با افراد مختلفی از جمله همسر سابقش رندی (میشل ویلیامز) که حالا صاحب زندگی جدیدی شده و افراد دیگر مواجه می شود و...

(لوکاس هجز و کیسی افلک)

فیلمبرداری این فیلم طوری نیست که بعد از این که فیلم را دیدید با خود بگویید "عجب فیلمبردار شاخی داشته" اما هیچگونه ایرادی نیز به فیلمبرداری هیچکدام از سکانس‌های این فیلم وارد نیست.

اگر بگویم تیم بازیگری این فیلم بهترین تیم بازیگری امسال بودند، احتمالا دروغ نگفته‌ام. از کیسی افلک گرفته که در نقش "لی چندلر" اوج بازیگری خود را به نمایش می‌گذارد تا میشل ویلیامز که در نقش رندی با 11 دقیقه بازی در فیلم نامزد اسکار می‌شود و همینطور لوکاس هجز 19 ساله که به خوبی از پس بازی نقش خود بر می‌آید. یکی از رشته‌های اسکار امسال که به نظرم کاملا حق به حق‌دار رسید، اسکار بهترین بازیگر مرد برای کیسی افلک بود. اما دو چیز باعث شد که میشل ویلیامز که در کارنامه خود نامزدی چهار جایزه اسکار را دارد جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را دریافت نکند. 1- حضور کوتاه در فیلم. 2-به نظر من امسال اسکار با دادن این جایزه به وایولا دیویس (و همینطور جوایز دیگری مانند بهترین مستند به او.جی، بهترین فیلم به مهتاب و...) می‌‌خواست اثبات کند که نژاد پرست نیست و به نحوی مخالفت خود را با ترامپ اعلام کند. نمی‌گویم که آنانی که جایزه گرفتند حقشان نبوده و فقط به خاطر جنبه سیاسی اسکار گرفتند اما این هم می‌تواند تا حدودی در اسکار نگرفتن ویلیامز نقش داشته باشد. علت اسکار نگرفتن لوکاس هجز 19 ساله دیگر مشخص است: وجود رقیب قدرتمندی مانند ماهرشالا علی!

(میشل ویلیامز)

کارگردانی این فیلم به افراد متخلفی مانند مت دیمون پیشنهاد شد اما در نهایت هیچکس بر روی صندلی کارگردانی ننشست تا کنت لنرگان مجبور باشد برای بار سوم فیلمنامه خود را خودش کارگردانی کند. او به بهترین نحو ممکن این فیلم را کارگردانی کرد و منچستر کنار دریا درخشان ترین فیلم کارنامه اوست. داستان فیلم و دیالوگ‎ها بشدت واقعی نوشته شده‌اند. در هیچ جای فیلم کارگردان سعی نمی‌کند با دیالوگ‌های هندی اشکتان را در بیاورد بلکه این بازی بازیگر و فیلمنامه است که متاثرتان می‌کند.

من فیلم لا لا لند را هنوز ندیده‌‌ام اما تا به اینجا بنظرم منچستر کنار دریا بهترین درام سال یا حتی بهترین فیلم سال بود.